Blogi, Junamatkat, Neuvostoliiton maat, Risteilyt, Siperia, Venäjä

MAATA PITKIN VENÄJÄLLE LÄHELLE JA KAUAS

russland_relief

MAATA PITKIN LÄHELLE PIETARIIN, VIIPURIIN TAI MOSKOVAAN

Itärajan yli junalähtöjä on päivittäin viisi. Allegro-junalla on neljä lähtöä joka päivä Pietariin, matka-aika alle 3,5 tuntia ja Viipuriin alle 2,5 tuntia. Moskovaan Tolstoi-yöjunalla pääsee päivittäin. Talvella Tolstoin lauantaivuorot ovat olleet tauolla viime vuosina.

Reittibussilla Pietariin olen kulkenut Ecolinesilla ja Lux Expressillä, joiden etu on se, että ne ohittavat jonot rajalla. Minibusseilla eli marshrutkoilla pääsee Kampista ja takaisin Pietarista hotelli Oktjabrskajan kulmalta, firmoista muistan Comfort travelin, ASG travelin ja Skandinavian, kaikilla tosi ystävällinen ja joustava palvelu.

Skandinavia on kuljettanut useimmin kotiin asti Espooseen ja kerran muistan soittaneeni Novosibirskista Pietariin lennon myöhästymisestä ja kuljettaja lupasi vähän aikaa odottaa. No Air Jakutia myöhästyi sitten kuusi tuntia joten rajanylitys jäi seuraavalle päivälle, niinkuin usein muutenkin tulee viivyttyä Venäjällä suunniteltua pidempään.

Uusin ihastukseni on Blablacar, ranskalainen kimppakyytisovellus, jolla olen kulkenut henkilöautoilla itärajan yli Pietarista ja Petroskoista sekä Leppävaarasta. Tosi kiva jutella koko matkan kuljettajan ja muun matkaseurueen kanssa ja pääsee lähes aina haluamastaan osoitteesta määränpäähän. Kyydit ilmestyvät nettiin aika viime tipassa niinkuin venäläiset muutenkin toimivat eläen hetkessä.

Laivalla en mennyt viime vuonna kertaakaan vaikka pidän kovasti heidän iltashowstaan: ) Samoin lentäminen rajan yli on ollut harvinaista, tosin Popeda Airin kolmenkympin lippuja Helsingistä Moskovaan en ole kokonaan pystynyt vastustamaan.

rzd47720

MAATA PITKIN JUNALLA KAUAS VENÄJÄLLE

Venäjällä rautateitä riittää. Lähde pidemmälle junamatkalle yksin niinkuin minä usein teen, ystäviesi, tuttavapiirisi, työkaveriesi tai sukulaistesi kanssa Venäjän sydämeen tai valtavan maan laitamille. Venäjällä junat ovat kätevä, mukava, sujuva, siisti ja edullinen matkustusmuoto. Junat ovat parhaita suurimpien kaupunkien välillä, tarkoitan sillä että kalusto on uusinta. Muissa junissa taas tunnelma voittaa uutuuttaan kimmeltävät sisustukset.

Päivällä voi ihailla kauniita muuttuvia maisemia ja aikavyöhykkeitä seurallisten venäläisten kanssa ja ostaa mummoilta piirakoita kivoilla välipysähdyksillä. Yöllä pääset pitkälle kaikkiin ilmansuuntiin kohti määränpäätäsi, jos sellainen on olemassa.

Paras matkustusluokka minulle on ilman muuta kolmosluokka eli platskart, jossa 50 petiä on samassa tilassa väliseinien vähän erottelemassa kuuden hengen ryhmiin. Kaikista tämä seurallinen matkustustapa ei ole mukavaa, jolloin voi valita kakkosluokan neljän hengen suljetuilla hytillä tai ykkösluokan kahden hengen hytillä.

Jos omasta vaunusta suihku puuttuu, voi mennä tekemään tuttavuutta ykkösluokan vaunupalvelijan kanssa ja kysyä sopisiko. Mutta suihkuttakin pärjättiin tyttäreni kanssa kostutetuilla pyyhkeillä hyvin neljä päivää Irkutskista Moskovaan, eihän siellä junassa mitään hikijumppaa tule vedettyä vaan ennemminkin meditoitua lepoasennoissa.

Pohjoisessa junakohteina voivat olla vaikka Murmansk, Arhangelsk tai Vorkuta, idässä eksoottinen Kazan tai Trans-Siperian radalla Nizhny Novgorod, PermUral-vuoret ja Jekaterinburg, Tjumen, Omsk, Novosibirsk, Krasnojarsk, Irkutsk ja Baikal-järvi sekä kaukaisimpana idässä Vladivostok. Tai menet Trans-Mongolian rataa (viisumi) Kiinaan (viisumi) asti. Etelässä pääset Mustan meren rannikolle AnapaanGelendzhikiin tai Sochiin (alaspäin rantaa Suhumiin tarvitsee Abhasian viisumin ja Venäjän monikertaviisumin paluuseen, eteenpäin Georgiaan ei sieltä nykyään sovi jatkaa).

Moskovasta pääsee Kaspianmeren rannalle Azerbaidzhaniin (sinne myös maan viisumi). Sieltä pääsee eteenpäin Georgiaan (ei viisumia) ja Armeniaan (ei viisumia). Menin kerran Armeniasta Jerevanista yöjunalla kolmosluokassa Mustan meren rannalle Georgiaan Kobuletiin. Kaikki toimi hyvin ja Batumista olisi päässyt autolla Turkkiin (ei viisumia). Georgiassa päiväjuna Kobuletista Tbilisiin oli niin uusi ja hieno, etten muista muualla nähneeni.

Tai ehkä haluat Keski-Aasiaan Kazahstaniin (ei viisumia) tai Kirgisiaan (ei viisumia) asti. Tadzhikistanissakin (viisumi netistä on helppo) oli junaratoja, mutta en ehtinyt testaamaan niitä vaan ajeltiin maanteitä. Uzbekistan on uudelleen vapauttanut turistiviisumin,  Turkmenistaniin junailemaan mennessä tarvitaan viisumi.

Entisistä neuvostovaltioista vielä Ukrainaan ja Baltian maihin voi mennä ilman viisumia. Valko-Venäjälle viisumi tarvitaan tällä hetkellä maata pitkin, lentämällä sisään ja ulos samaa rataa selviää ilman. Kirjoitan tätä tammikuussa 2019 joten viisumitilanteet voivat tietysti muuttua hetkessä toisenlaisiksi. Katso vaikka Lähialuematkojen Solovisasta viimeiset tiedot.

leijonalaiva

JOKIRISTEILYLLE VENÄJÄLLE

Pietarin jokisatamasta lähtevät viihtyisät jokiristeilyalukset Nevajoelle, Laatokalle Valamon luostarisaarelle, Sortavalaan ja Konevitsaan, Syvärijoelle, Äänisjärvelle Petroskoihin ja Kizhin saarelle. Pohjoiseen kulkevat pienemmmät laivat Vienanmerelle Solovetskin vankilasaarelle, etelän suuntaan Volga-Baltian kanavan kautta valtavalle Volga-joelle, josta Moskovaan tai itään Venäjän Kultaiselle Kehälle Jaroslavliin ja Kostromaan sekä Nizhny Novgorodiin.

Moskovasta pääsee risteilemään myös alakautta Oka-jokea pitkin Nizhny Novgorodiin, se ei näy allaolevassa kartassa. Edelleen Volgaa pitkin pääsee itään Kazaniin ja sieltä Kama-jokea Permiin Uralille tai Volgaa etelään Kaspianmerelle Astrahaniin asti. Kääntymällä Volgogradissa (ent. Stalingrad) länteen Don-joelle pääsee Rostoviin lähelle Asovanmerta. Sieltä suistoa pitkin pienemmät risteilyalukset pääsevät Mustallemerelle.

Kauempana Venäjällä kulkevat risteilyreitit Siperiassa Obilla, Jeniseillä ja Lenajoella. Ukrainan jokiristeilyt Dneprillä ovat olleet viime vuosina tauolla, mutta tietoja kuuluu niiden elpymisestä. Valko-Venäjän reitit ovat vielä näkemättä ja muitakin jokireittejä idässä on useita, joita aion käydä katsomassa.

mapcruise

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s