Junaliput Venäjälle, Ukrainaan, Valko-Venäjälle, Moldovaan, Georgiaan, Armeniaan, Azerbaidzhaniin, Uzbekistaniin, Tadzhikistaniin, Kirgisiaan, Turkmenistaniin, Kazakstaniin, Liettuaan, Latviaan ja Viroon
Tulevaisuuden matkustaja haluaa matkustaa maata pitkin. Junalippuja saa periaatteessa rautatieyhtiöiden nettisivuilta, mutta useimmat verkkokaupat eivät toimi kunnolla.
Allaolevista pääasiassa entisen Neuvostoliiton alueen maiden sivuista oikeasti hyvin toimii ainoastaan Venäjän rautatieyhtiöiden Rzdn verkkokauppa kokemukseni mukaan. Muiltakin sivuilta voi joskus ostaa sekä löytyy kuitenkin hyvin tietoa aikatauluista ja voimassaolevista rautatieyhteyksistä.
Kaikkien allaolevien sivujen venäjänkielisten versioiden tiedot ovat usein laajemmat kuin englanninkielisten sivujen tiedot, eikä aina englanninkielistä sisältöä löydy sivun kielivalinnasta huolimatta. Liput on käytännössä usein helpointa ostaa asemilta.
Junissa on pääsääntöisesti hyvin tilaa. Vapaana olevat paikat saattavat näkyä nettisivuilta vaikka osto länsimaisella luottokortilla ei onnistuisikaan. Jos haluat lippusi etukäteen, varaa matkatoimistosta. Käytännön neuvoja kysy Facebook-ryhmästä Maata pitkin matkustavat.
Venäjän rautatieyhtiöt
Venäjän rautatieyhtiöide RZDn sivusto ja nettikauppa toimivat hyvin sekä junat kulkevat ihmeellisen ajallaan. Monet reissaajat käyttävät myös Tutu-palvelua.

Ukrainan rautatieyhtiöt
Lippujen osto onnistuu jotenkin. Pääkaupunki Kiova on nimeltään Kyiv Ukrainaksi, sen tietäminen auttaa hakutoiminnoissa. Kirjaudu sisään niin peruutustapauksessa saa lipusta palautuksen.

Valko-Venäjän rautatieyhtiöt
Lippujen osto onnistuu. Paikkoja myynnissä noin kuukaudeksi eteenpäin.

Moldovan rautatieyhtiöt
Jos venäjän kieli ei itsellä taivu, voi etsiä tietoja romaniankieliseltä puolelta. Varaustoiminto siirtyy Venäjän rautatieyhtiöiden sivuille

Georgian rautatieyhtiöt
Paikkoja myynnissä noin viikoksi eteenpäin, joten yleensä liput on tullut ostettua asemilta. Aikataulutiedoista on ollut hyötyä.

Armenian rautatieyhtiöt
Englannin lipusta ei tule sisältöä, eikä varaus muutenkaan onnistu. Venäjäksi löytyy aikatauluja (ja tietty armeniaksi: ) Asemilla on ollut hyvä palvelu.

Azerbaidzhanin rautatieyhtiöt
Englanti ei näytä sisältöä, eikä lippukauppa toimi tällä hetkellä. Aikaisemmin kun nettikauppa oli auki, en päässyt varauksen loppuun asti. Bakun rautatieaseman info toimii hyvin.

Uzbekistanin rautatieyhtiöt
Lipun osto periaatteessa onnistuu englanniksi ja lähiaikojen vapaiden paikkojen määriä voi seurata netissä. Jotenkin ne liput kuitenkin on tullut ostettua asemilta.
Tadzhikistanin rautatieyhtiöt
Löytyy venäjäksi (ja tadzhikiksi: ) aikataulutietoja. Kaikella rakkaudella tarkistaisin tiedot lähtöä edeltävänä paivänä asemalta..

Kirgisian rautatieyhtiöt
Löytyy aikataulutietoja venäjäksi (ja kirgiisien kielellä: ). Varaustoiminto siirtyy Venäjän rautatieyhtiöiden sivuille.

Turkmenistanin rautatieyhtiöt
Olen nähnyt lippuni ostettavan mobiililaitteella, mutta itse en ole ostossa onnistunut. Rautatieliikenne toimii hyvin maan sisäisessä liikenteessä. Kansainvälistä matkustajaliikennettä naapurimaihin ei toistaiseksi ole.
Kazakstanin rautatieyhtiöt
Tietoa löytyy englanniksi, mutta varaustoiminnoissa järjestelmä siirtyy kyrillisiin kirjaimiin, jolloin paikkoja saa varattua noin kuukautta ennen lähtöpäivää.

Liettuan rautatieyhtiöt
Lippuja saa ostettua englanniksi kuukautta ennen lähtöpäivää. Junayhteydet Puolaan ovat kulkeneet vain viikonloppuisin.

Latvian rautatieyhtiöt
Lipun saa ostettua suurinpiirtein englanniksi (latviaa monissa kentissä) noin viikkoa ennen lähtöpäivää. Passin numero taritaan nettiostokseen, edulliset liput ovat vielä piirun verran edullisempia netissä.

Viron rautatieyhtiöt
Lipun saa ostettua englanniksi viikkoa ennen lähtöpäivää. Junat ovat yleensä samoja kuin Suomen pääkaupunkiseudun paikallisjunat.
Venäjän rautatieyhtiöiden RZDn tiedote koronan vaikutuksista kansainvälisten rautatieyhteyksien liikennöintiin
Entisissä Neuvostoliiton maissa yleisimmässä kakkosluokassa on yleensä neljän hengen makuuhytit, liinavaatteet ja sähköpistokkeet. Pesutilat ja wct ovat vaunujen päädyissä, uusimmissa junissa löytyy usein joistakin vaunuista myös suihku, joihin pääsee pikkuisella lisämaksulla. Ykkösluokassa makuupaikkoja on kaksi ja junahytin voi lunastaa myös itselleen ostamalla kaikki hytin paikat. Kolmosluokan avovaunuissa on 50 vuodetta yhteistilassa. Puuttuvan yksityisyyden korvaa mukava tunnelma ja edullisempi hinta.
Junissa on yleensä ravintolavaunu sekä vaunupalvelijoilta voi ostaa kahvia, teetä sekä pikkupurtavaa. Varustaudu aina maksamaan käteisellä vaikka luottokorttimaksu voikin olla mahdollinen. Pysähdykset asemilla vaihtelevat pituudeltaan 1-60 min, jolloin voi jaloitella tai ostaa juotavaa ja syötävää matkalle. Junat kulkevat yleensä hyvin aikataulussa ja vaunupalvelijat päivystävät laiturilla vaunujen ovilla pysähdysten ajan. Wifi-yhteydet junissa toimivat vaihtelevasti. Paikallisella sim-kortilla saa enemmän nettiaikaa, kun junan Wifi pätkii milloin sattuu. Matkareittejä suunnitellessa tarpeen voivat olla myös seuraavat sivut
Mongolian rautatieyhtiöt
Romanian rautatieyhtiöt
Puolan rautatieyhtiöt
Saksan rautatieyhtiöt
Saksan Deutsche Bahn on siitä erityisen hyvä, sivuilla on ymmärrettävillä kielillä paljon hyviä aikatauluja, vaikka monia erityisesti itäsuunnan junia ei pääsekään varaamaan.
Toivottavasti vähitellen päästään liikkeelle ja toivon että siinä vaiheessa tästä sivusta on hyötyä: )
Itse uskon, että lentomatkailu tulee elpymään vielä vähintään entiselleen, joka yllättävän nopeasti. Mutta itseäni kyllä kiinnostaa junamatka idän suuntaan hyvinkin paljon, joten täytyykin laittaa tämä artikkeli linkkeineen muistiin.
TykkääTykkää
Kitos luottamuksesta: ) Taidankin ottaa asiakseni päivittää tämän sivun tietoja aina kun huomaan kehitystä rautatieyhtiöiden sivuilla.
TykkääTykkää